Members
Professor Dr phil. Angelika Beranek
Contact
Miscellaneous Information
-
Telephone: +49 174 7632946
Email: Diese Email ist Spambotgeschuetzt, bitte Aktivieren Sie JavaScript
Website: www.angelika-beranek.de / www.sw.hm.eduResearch Interests
Digital transformation in social work; social networks; computer games; cyber bullying; digital media and schools
Education
- 2007–2013: Dissertation on "Sicher in Communities – Analyse der Einflüsse einer Aufklärungseinheit über Onlinerisiken unter besonderer Berücksichtigung des peer to peer Ansatzes" (Safe in communities – An analysis of the impact of a lesson on online risks with a particular focus on the peer-to-peer approach) supervised by Universityprofessor Dr Stefan Aufenanger, University of Mainz
- 2006–2007: Studies in education sciences at the Johannes Gutenberg University of Mainz
- 2003: Diplom degree in social work at the Darmstadt University of Applied Sciences
- 2000–2003: Studies in social work at the University of Applied Sciences Landshut
Professional Career
- since 2015: Professor in the foundations of social work with a focus on media education at the University of Applied Sciences Munich
- since 2005: Freelance adviser specializing in computer games, social networks, and the use of media in open youth work and the educational sector
- 2005–2015: Media educator at the Infocafe in Neu-Isenburg
- 2004–2005: Probationary year at the Eichgrund teen centre in Rüsselsheim
Awards/Prizes
- 2014/15: Schutzbengel Award (with the digital heroes ("Digitale Helden") project)
- 2014: Klicksafe Prize in the project category (with the digital heroes ("Digitale Helden") project)
- 2012: second place of the Hessian Präventionspreis (prize for prevention) with the Infocafe and the p2p cyber bullying prevention project
- 2012: Awarded the Klicksafe Prize for the overall concept of the Infocafe
- 2011: Third place in the "Wege ins Netz" competition by the Federal Ministry of Economics and Technology for the computer working group (Digitaali, a pen and paper role play with online quests for pupils in Year 4)
- 2007: Special recognition award from klicksafe.de for an Internet safety for pupils in Year 7.
Memberships
- Association for Media Education and Communication Culture (Gesellschaft für Medienpädagogik und Kommunikationskultur – GMK): Bavarian regional group representative
- Professional association for media addiction (Fachverband Medienabhängigkeit e. V.)
Publications
- Beranek, Angelika/Zwick, Simon (2015): Actionbound – laufend lernen, in: Friedrich, Katja/Siller, Friederike/Treber, Albert (eds): Smart und mobil – Digitale Kommunikation als Herausforderung für Bildung, Pädagogik und Politik, Munich: koepad, pp. 217–228
- Beranek, Angelika/Zwick Simon (2015): Actionbound im Unterricht, in: Knaus, Thomas/Engel, Olga (eds): fraMediale – digitale Medien in Bildungseinrichtungen (Volume 4), Munich: kopaed, pp. 191–204
- Beranek, Angelika (2013): Digitales analog erklären – Wie man digitale Medien ohne Medieneinsatz in den Unterricht integrieren kann, in: Thomas Knaus/Olga Engel (eds): fraMediale – digitale Medien in Bildungseinrichtungen (Volume 3), Munich: kopaed, p. 187–208 • Beranek, Angelika (2013): Machinimas: Filmen mit Computerspielen, in: Braune-Krickau, Tobias/ Ellinger, Stephan/Sperzel, Clara (eds): Handbuch Kulturpädagogik für benachteiligte Jugendliche, Weinheim: Belz, p. 851
- Beranek, Angelika (2013): Sicher in Communities – Analyse der Einflüsse einer Aufklärungseinheit über Onlinerisiken unter besonderer Berücksichtigung des Peer-to-Peer Ansatzes, Hamburg: Verlag Dr. Kovač
- Beranek, Angelika (2013): Fotostory, in: Fachverband Medienabhängigkeit (ed): Let´s Play –Methoden zur Prävention von Medienabhängigkeit, Lengerich: Pabst Science Publishers, p. 41
- Beranek, Angelika (2012): Foto-story, in: Rösch, Eike/Demmler, Kathrin/Jäcklein-Kreis, Elisabeth/Albers-Heinemann, Tobias (eds): Medienpädagogik Praxis Handbuch, Grundlagen, Anregungen und Konzepte für aktive Medienarbeit, Munich: kopaed, p. 134
- Beranek, Angelika/Cramer-Düncher, Uta/Baier, Stefan (2009): Das Online-Rollenspiel "World of Warcraft" aus subjektiver Sicht jugendlicher Spieler, in: Hardt, Jürgen/Cramer-Düncher, Uta/Ochs, Matthais (eds): Verloren in virtuellen Welten – Computerspielsucht im Spannungsfeld von Psychotherapie und Pädagogik, Vandenhoeck & Ruprecht, pp. 68–86